Information

Electronic Money Institutions in Malta

Malta has recently seen an increase in the number of Electronic Money Institutions (EMIs) looking to set up their operations in Malta.  This has been largely due to the growth in the e-commerce and the i-gaming industries.  Such EMIs are regulated by the Financial Institutions Act and the EU Electronic Money Institutions Directive (‘the Directive’). Malta has transposed this directive into national legislation in 2011.

The 3rd schedule to the Financial Institutions Act defines an EMI as a financial institution that has been licensed by the MFSA and which is authorized to issue electronic money or that holds an equivalent authorization in another country in terms of the Directive to issue electronic money.

Mettiti in contatto con noi!

The Directive allows EMIs to perform other activities in addition to issuing electronic money.  These include:

  • The provision of certain payment services
  • The granting of credit related to certain payment services
  • The provision of operational services and closely related ancillary services
  • The operation of payment systems
  • Business activities other than the issuance of electronic money.
  • Main regulatory requirements of an EMI are:
  • A minimum share capital of Eur350,000
  • Own funds calculate in accordance with the Directive
  • At least two Directors who are of good repute and have sufficient knowledge and experience
  • Adequate local presence in Malta.

Why Malta?

Some of the main advantages that Malta has to offer include:

  • Advantageous tax treatment
  • Access to a wide tax treaty network
  • Malta is an EU member state with access to the various EU Directives
  • Passporting rights
  • A well-educated and English speaking workforce
  • Sound technological infrastructure
  • Specialist professionals such as accountants, auditors, lawyers and tax advisors
  • Attractive tax rates for highly qualified employees working with such institutions

How can we help?

We offer a wide range of consultancy, tax, compliance and accountancy services to assist you throughout in each step of the application process. Our multi-disciplinary team of professionals will not only assist you during pre-licensing process but will be able to provide you with the on-going support you may need with respect to regulatory compliance, accounting and tax matters.

For further information please contact the firm’s tax and corporate services partner Stephen Balzan (sbalzan@act.com.mt).

Tassazione delle società a Malta

Le società maltesi sono soggette all’applicazione di un’aliquota d’imposta del 35% sul loro reddito complessivo e sui guadagni in conto capitale. Malta concede vari incentivi fiscali alle società e ai loro azionisti sulla distribuzione dei dividendi.

Costituire una società a Malta

La costituzione di una società a Malta è una procedura molto semplice che, solitamente, richiede due giorni lavorativi, a condizione che la nostra azienda abbia ricevuto tutte le informazioni, i fondi e la documentazione occorrente per la due diligence. 

 

Prendere residenza a Malta

Il suo clima mite, la gente amichevole, le infrastrutture di comunicazione eccellenti, la scarsa criminalità e molte altre caratteristiche delle isole maltesi, hanno reso Malta una destinazione eccellente per coloro che desiderano stabilirvi la loro residenza.

Remote Gaming (Gioco a distanza) a Malta

Negli ultimi anni, un gran numero di operatori di gioco a distanza si è insediato a Malta e la Gaming Authority di Malta ha finora rilasciato oltre 400 licenze.  Le licenze di gioco Esistono 4 (quattro) differenti licenze di gioco di cui è possibile chiedere il rilascio, ...

Istituti di pagamento a Malta

Malta è diventata una destinazione scelta per costituire Istituti di pagamento (indicati anche come Fornitori di servizi di pagamento o PSP).  Un certo numero di vantaggi ha contribuito a questo successo, soprattutto ma non esclusivamente, gli incentivi fiscali concessi non solo agli ...

Tassazione delle Società di Gioco

Le società di gioco maltesi sono soggette all’aliquota d’imposta del 35% sui redditi e plusvalenze realizzati  in tutto il mondo.  All’atto della distribuzione dei profitti, le autorità fiscali maltesi corrisponderanno agli azionisti diretti della società & ...

Fusioni e Acquisizioni

Nel corso degli anni abbiamo operato per diversi clienti internazionali in varie transazioni transfrontaliere, offrendo consulenza  su tutti gli aspetti delle strutture societarie maltesi.  Le nostre procedure in materia societaria e di M&A prevedono l’offerta di consulenza ...

Prospects – Servizi di Consulenza aziendale

”Prospects” è una nuova piattaforma istituita dalla Borsa di Malta in linea con l’impegno di rendere disponibili nuove opportunità sul mercato dei capitali, creare economie di scala e offrire alle imprese maggior competitività e sostenibilità.

Assistenza alle imprese familiari

Malta ha recentemente introdotto delle leggi volte a incoraggiare l’uso di una valida governance nella gestione delle imprese familiari, per aiutarle a gestire in modo efficiente le loro attività e a trasferire  tali attività da una generazione all'altra.